Titol
Els resultats d’aquesta recerca, en la qual es
planteja contactar amb responsables municipals (veure “Metodologia”), podrien
donar-se a conèixer mitjançant una convocatòria (jornada) que podria
organitzar-se des d’alguna institució supralocal. En el
document de la recerca es preveu incorporar un índex dels continguts que podria
tenir aquesta convocatòria de retorn dels coneixements generats al món local.
L’administració
conversacional
Eficàcia
econòmica i transformacions polítiques a l’administració local amb l’eclosió de les
xarxes socials.
Descripció
Aquest projecte de recerca té com objectiu
conèixer les potencialitats que, per l’administració local, poden tenir la
utilització de les xarxes socials, és a dir, el web 2.0.
En aquest moments, la utilització de les eines
2.0 per part de les administracions és incipient raó per la qual existeix una manca
d’investigació i anàlisi sobre el tema que justifica una recerca com la que
aquí es proposa.
La investigació vol respondre a dos interrogants:
un fàctic, analitzant l’ús efectiu que els municipis catalans estan fent
d’aquestes eines de comunicació i un altre, de caràcter prospectiu, analitzant
les implicacions (potencialitats) econòmiques, polítiques i de millora
organitzativa que poden aportar en un context com l’actual, de disminució dels
recursos a l’abast de l’administració local.
A aquest dos interrogants es vol respondre a
partir de dues hipòtesis de partida: la primera, referent a l’aspecte fàctic,
segons la qual la utilització de les xarxes socials per part dels ajuntaments
no genera tota la seva potencialitat perquè la seva estratègia consisteix en
generar una comunitat pròpia, més que interactuar amb les comunitats ja
existents. La segona hipòtesi, de caràcter prospectiu, planteja que les xarxes
socials poden ser un poderós instrument per mantenir la comunicació amb els
ciutadans amb un menor cost (implicació econòmica), potenciar la participació ciutadana
amb el conjunt de la institució (implicació política) i gestionar la innovació
(implicació organitzativa).
A partir d’aquesta reflexió es planteja que la
recerca generi:
- Un marc teòric que explori aquestes
implicacions/potencialitats de les
xarxes socials en l’administració local.
- Coneixement sobre l’ús efectiu que de les xarxes
socials fan els ajuntaments catalans i sobre quins models de gestió de les
mateixes s’han generat.
- Un model propositiu d’ús i gestió de les xarxes
socials per part de les administracions locals que permeti realitzar de
manera efectiva totes les potencialitats (econòmiques, polítiques i
organitzatives) abans esmentades.
Finalment destacar que, de manera coherent amb el
contingut, aquesta recerca vol ser un model de coneixement obert i els seus avanços es podrien difondre just in time mitjançant un blog d’investigació1, un
perfil de Facebook i un compte de Twitter3.
Objectius
Els principals objectius de la
recerca són:
a)
Conèixer l’ús que les administracions
locals catalanes estan fent de les xarxes socials. No només en referència als
resultats, sinó també en referència als models organitzatius que s’utilitzen
per a la seva gestió interna.
b)
Generar coneixement teòric sobre el
web 2.0 i la seva aplicació al context local. Analitzar les diferències
respecte als mecanismes de participació ciutadana existents i definits com
propis del web 1.0.
c)
Elaborar una tipologia d’ús de les
xarxes socials pels ajuntaments que permeti desenvolupar recerques descriptives
comparatives sincròniques i sobre la seva l’evolució diacrònica.
d)
Explorar les possibilitats que les
xarxes socials poden oferir a la millora de la gestió de les administracions
locals: gestió de la innovació, estalvi econòmic a l’hora de comunicar amb els
ciutadans, coneixement in time de les
demandes ciutadanes i millora dels canals interns d’informació de la pròpia
organització.
e)
Crear un model de bon ús de les xarxes socials a partir de
conèixer experiències locals i internacionals.
Metodologia
La recerca que es presenta té un component teòric
important, doncs es planteja un treball prospectiu sobre les potencialitats de
la utilització de les xarxes socials en les administracions locals
catalanes.
Tanmateix, també es planteja una anàlisi empírica
de la utilització que, efectivament, fan les administracions catalanes locals
de més de 20.000 habitants3 en
dues vessants:
- Anàlisi empírica per conèixer les xarxes socials que utilitzen les administracions catalanes i com les utilitzen a partir de l’observació al llarg de dos mesos d’aquestes xarxes. Aquesta observació serà guiada a partir d’una sèrie de variables que servirà per generar tipologies en la seva utilització. Aquestes dades seran introduïdes en el programa SPSS per trobar quines correlacions es poden trobar entre les variables.
- Realització d’una enquesta telefònica als responsables municipals (tècnics) de gestionar aquestes xarxes socials per conèixer els models organitzatius que s’utilitzen amb la finalitat de conèixer l’impacte real de la informació que es genera en l’estructura de la institució. Aquesta enquesta es lliurarà als 36 municipis catalans que utilitzen Twitter i/o Facebook.La realització d’un capítol prospectiu sobre una bona utilització de les xarxes socials en l’àmbit de l’administració local implicarà la recerca d’experiències internacionals rellevants.Finalment cal destacar el caràcter de coneixement obert que es vol donar a aquesta recerca (sempre segons el criteri de l’ICPS) mitjançant l’apertura d’un Blog i Twitter de la investigació.
3Segons
dades d’IDESCAT, a 2011 hi havia 64 municipis de més de 20.000 habitants a
Catalunya.
No hay comentarios:
Publicar un comentario